יום שבת, 26 בינואר 2008

החלפות



במהלך השנים האחרונות אנחנו עדים לסוג של חזרה למקורות בכל הנוגע לסחר חליפין. אם זה ספרים, בגדים או מוזיקה אופליין או אונליין, קמות בעולם קבוצות שמעודדות את מודל סחר החליפין הזה.
חברת הרהיטים השוודית IKEA אמצה גם היא את מודל סחר החליפין וב-9 לפברואר היא תאפשר ל-250 אנשים להביא רהיטים (שלאו דווקא צריכים להיות של IKEA) ולהחליף אותם ביניהם. כמו כן IKEA תוסיף רהיטים משלה לאוסף בשויי של 12,000 יורו.
האירוע הזה הוא חלק מקמפיין שמעודד צרכנים לחשוב כמו מעצבים, מה שכולל ניסוי בארגון מחדש של הרהיטים שכבר בבעלותם. על מנת לעזור לאנשים לארגן מחדש את "מרחב המגורים" שלהם, IKEA מציעה כלים באתר שלה שמאפשרים למשתמשים לצייר חדר ולארגן בו את הרהיטים כראות עיניהם - וכל רהיט אשר לא מתאים לחדר יכול להיות מוחלף ברהיט חדש בשוק סחר החליפין שהחברה מארגנת.
כל הרעיון הזה של חברה שמציעה ללקוחותיה כביכול רהיטים בחינם - תביא את הרהיטים הישנים שלך ותקבל חדשים - נראה תמוהה במקצת. אבל נראה לי שב- IKEA יודעים שברגע שלקוח מתחיל לשנות (אפילו רק ווירטואלית) את סדר הרהיטים בסלון או אפילו מקבל ספה חדשה - מיד עולות לו מחשבות על השטיח החדש, המנורה החדשה או השולחן החדש שישלימו את המהפך בסלון - ובדיוק על זה מתבסס הקמפיין שלהם. אמנם בניסוי הזה של IKEA ישתתפו רק 250 איש אבל הקונספט עצמו של חברה מסחרית שבעצם נותנת מוצרים בחינם מתוך תקווה שהמוצרים האחרים יצדיקו את עצמם והצרכנים יבחרו לקנות את אותם מוצרים "משלימים" הוא מהפכני. מי יודע אולי IKEA בהיותה חברה כל כך גדולה תיצור הד כלשהוא ותעודד את מודל סחר החליפין המתחיל לתפוס תאוצה מחודשת.

אין תגובות: